Egermann, Eva; Linortner, Christina: Projekt hiša Schütte (Schüttehausprojekt)

Egermann, Eva; Linortner, Christina: Projekt hiša Schütte (Schüttehausprojekt)

Spletni dostop do video vsebin je omejen zaradi avtorskih pravic. Za individualni ogled nas obiščite v +MSUM. Več informacij.
Naslov Projekt hiša Schütte (Schüttehausprojekt)
Tip Razstava
Datacija 5. oktober 2006 – 14. oktober 2006
Prizorišče Narodna in univerzitetna knjižnica (NUK)
Mesto produkcije Ljubljana, Slovenija
Produkcija Mesto žensk
Jezik slovensko, angleško
Format 720x576 pxl
Trajanje 20' 40"
URL Mesto žensk
Evidenčna številka CoW-2006-RAZS-748

Sinopsis

 

Instalacija Schüttehausprojekt / Projekt hiša Schütte prikazuje močno politično in globoko umetniško angažirano pozicijo, ki znova uokvirja protifašistično odporniško politiko do nemškega narodnega konsenza na avstrijskem Koroškem. Avtorici, Eva Egermann in Christina Linortner, briljantno povezujeta politiko v najčistejši obliki (protifašistično, (proti)komunistično) s politiko reprezentacije, ki preizprašuje prostore, strukture in institucije, v katerih nastaja zgodovinsko znanje in se kodificira spomin. In to bi moralo pomembno vplivati tudi na sodobna razmišljanja o zgodovini na Slovenskem.” (Marina Gržinić)

 

Hišo Schütte, ki je bila izvorno namenjena uredništvu komunističnega tednika Volkswille, je postavila prva avstrijska arhitektka Margarete Schütte-Lihotzky v letih 1948-1950. Gradnja se je začela kmalu po 2. svetovni vojni, samo štiri mesece po tem, ko je bila Margarete Schütte-Lihotzky (1897-2000) osvobojena iz nacističnega zapora. Po zaključenem študiju arhitekture se je vključila v gibanje za ponovno naselitev in se tako seznanila s pogoji bivanja in težavami dunajskega delavskega razreda ter spoznala revščino množic, pogojeno z nerešenimi eksistencialnimi problemi. Njeno delo lahko umestimo v kontekst sodobnih modernističnih idej, množičnih družbenih reform in želje po oblikovanju novega družbenega reda. Leta 1930 je odpotovala v Moskvo, da bi gradila hiše za otroke in nova industrijska mesta. Leta 1940 se je odločila, da se vrne v Avstrijo in pridruži protifašističnemu odporniškemu gibanju. Po vojni se je znova začela ukvarjati z arhitekturo in njeno delo je bilo izrazito politično angažirano.

 

Hiša, ki stoji na naslovu Südbahngürtel 24 v avstrijskem Celovcu, je danes znana kot Ljudski dom. V njenih prostorih delujejo različne skupine koroške slovenske manjšine, IKUC medkulturni center in takoimenovani Balkan Klub.

 

Instalacija Schüttehausprojekt, sestavljena iz materialov arhiva Margarete Schütte-Lihotzky, obsega 29 natisnjenih platen, projekcijo in knjižico. Je delo arhitektov Christine Zwingl (raziskovalno delo), Brigitte Matzek in Ernsta Matteovics (konstrukcija) ob priložnosti Volksstimme Festivala leta 1997. 21 slik v rdečih, zlatih in rjavih okvirjih je posodil Ljudski dom iz Celovca. Dodatnih osem slik v naravnih lesenih okvirjih pa sta leta 2006 ustvarili Christina Linortner in Eva Egermann. Omenjeni in vrsta drugih materialov kaže, kako so se spremenili funkcija, oblika in uporaba nekdanje založniške hiše. Zgodovinske podobe se oblikujejo, spreminjajo in so izpostavljene stalnemu političnemu boju.

 

˝Instalacija Schüttehausprojekt govori o marginalizirani zgodovini, ki je izginila iz kolektivnega spomina in naših vsakdanjih življenj. Govori tudi o družbenih bojih v drugi avstrijski republiki, biografiji komunistične arhitektke in junakinje protifašističnega odpora, nemškem narodnem konsenzu na avstrijskem Koroškem, pa tudi o spominu arhitekture in njeni morebitni prihodnosti, muzeju protifašističnega odpora.˝ (Eva Egermann in Christina Linortner)

 

Del projekta Schüttehausprojekt so tudi intervjuji z naslovom Nach der Freiheit... (Proti svobodi...), izdani kot priloga časopisa MALMOE. Intervjuji z aktivisti in aktivistkami (Ana Zablatnik & Lonki Schellander, Fritz Probst, Irma Schwager, Hans Landauer, Irma Trksak) avstrijskega protifašističnega odpora načenjajo vprašanja vladanja, upora in vstaje v odnosu do vsakdanjega življenja v sedanjem neoliberalnem družbenem sistemu, za katerega se zdi, da nima alternative.

 

Avtor/ica, skupina

Produkcija